Mimpi Seekor Nyamuk

Assalamualaikum, Salam Sejahtera semua ;p
Ini bukanlah idea asal Cik Ily tapi sebenarnya suatu perkongsian daripada bacaan Cik Ily dalam Majalah Solusi, Isu 38 [Syurga Itu Benar]

Seekor nyamuk memberitahu sahabatnya seekor belalang hijau: "Aku bermimpi semalam."
"Kau mimpi apa?"
"Aku bermimpi aku hisap darah segar kenyang-kenyang. Seronok sangat."
"Wah, tu mimpi yang hebat!"
"Ya dan aku sangat gembira."
Belalang melihat perut sang nyamuk, kempis.

Keesokan harinya, sang nyamuk bercerita lagi.
"Aku mimpi indah lagi semalam. Kali ini lebih hebat. Aku mimpi, WHO (World Health Organisation) telah mengharamkan penggunaan sebarang jenis ubat nyamuk sebab ia membawa kesan yang tidak baik untuk kesihatan. Wah, seronoknya! Tak perlulah aku lari lintang-pukang menyelamatkan diri setiap kali manusia guna ubat nyamuk."
"Hah, hah, hah! Macam-macam mimpi kau. Aku ni tidur mati tiap-tiap malam."
Sang nyamuk tergelak gembira dan menari-nari.

Hari yang berikutnya, sang belalang hijau pula menegur sang nyamuk:
"Engkau bermimpi indah lagi? Tersenyum memanjang."
"Tepat tekaan kau tu. Semalam aku bermimpi lagi hebat. Aku bermimpi nyamuk diiktiraf sebagai serangga yang dipelihara dan tidak boleh dibunuh. Wah, indahnya hidup ini!"
Sang belalang melihat lagi perut sang nyamuk. Makin kempis. Rupa-rupanya nyamuk masih tenggelam diulit mimpi.

Pengajaran yang boleh Cik Ily kongsikan sedikit sebanyak, jangan pernah menyangka amalan kita ini sudah cukup..It's not like that, my dear friends..As Muslim, we've to balance all the action in our live with khauf [afraid] and raja' [hope]

Rebut sebanyak mana peluang untuk tingkatkan amalan. Ya, syurga itu untuk hamba-Nya yang  beriman dan bertakwa. Peringatan untuk diri sendiri -.-'


Dermakanlah darah anda untuk orang yang memerlukan..Cik Ily sudah, anda? Credit


Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri 
(Ar-Ra'du: 11)
 ~Tschus~

ss says:adik2 ex-candidates PMR '11..TAHNIAH YE pada yang berjaya..Yang tak berjaya..berusaha!terutamanya Cik Adik Ilham saya tu.. -,- (dia tak nangis pun)..hehe, teringat balik zaman purbakala sekolah dulu..lalala~

You Might Also Like

0 comments