Itulah padah..jiran sendiri pun tak kenal =.=

Assalamualaikum, Salam Sejahtera semua ;p
Alhamdulillah..syukur pada Allah yang beri peluang untuk Cik Ily mengikuti program Kem Hijrah Remaja Islam bersama Ustaz Hasrizal aka Ustaz Cinta.Program 2 hari 1 malam walaupun sekejap tapi penuh makna.

Straight to the point, subuh tadi Cik Ily solat jemaah bersama peserta lain and mostly they were from Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) and their ages about 18-19 years old. Tapi yang solat sebelah kanan Cik Ily ialah seorang mak cik. Bila dah selesai wirid dan bacaan doa, seems like i know her but still i can't recognise her face. And yet i asked her where did she lived.

Cik Ily: Mak Cik tinggal lorong mana?
Mak Cik: Lah..kan lorong sama..Ni anak Lia kan (ok that's my mom's nickname in this residential)
Cik Ily: Ya Allah..Cik Si, memang cam.. Ingat sapa tadi (blushing*)..

untuk menutup rasa malu ni..Cik Ily bertanya Mak Cik yang rumahnya selang 2 rumah je.. *_*

Cik Ily: Cik datang sorang2 ke subuh?
Mak Cik: A'ah..ikut pak cik tiap2 hari..

Ok secara jujur, Cik Ily bukanlah seorang yang pergi ke surau untuk solat subuh di sana atas sebab keselamatan..feeling insecure..nak pergi dengan Mak Cik agak menyusahkan beliau sebab jujur rasa tak selesa mengganggu Pak Cik dan Mak Cik yang selalu pergi berdua ke surau. Makna kata, segan la..

Itulah..pengajarannya lain kali kenal dengan lebih rapat jiran di sekeliling anda. Mungkin dek kerana Cik Ily sangat jarang2 pulang ke taman perumahan dan banyak masa terluang di kampung, maka jiran sendiri pun tak kenal..
"Dari Abi Hurairah Radiallahu Anhu, sesungguhnya Rasulullah Salallahu Alaihi Wasalam bersabda: Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia memuliakan jirannya" (Riwayat Imam Al-Bukhari)

Maka, selalulah berkomunikasi dengan jiran (tapi tu la takde modal nak cakap apa =,=)
btw, tahniah buat anak Mak Cik tersebut aka Kak De yang bakal bertunang pada 24 Disember ini. Barakallahu fiki..

Alhamdulillah..buku + signature from Ustaz Hasrizal
~Tschus~

ss says: Panjang umur kita bertemu lagi dalam slot motivasi lain Ustaz!

You Might Also Like

2 comments